The-magic-of-belief
جادوی باور
14 تیر 1400
Belief-therapy
باور درمانی چیست ؟
16 تیر 1400
What-is-self-confidence

خودباوری پله اول موفقیت

خودباوری چیست؟

یادمان باشد که نگرش و باورهای ما انسانها رفتارها و عادتهای ما را به وجود می آورند ، شاید بعضی از انسان ها را دیده اید که با داشتن پیروزی های فراوان هیچوقت نسبت به زندگی خودشان حس رضایت ندارند و از خوشبختی واقعی بهره مند نشده اند.خود باوری هر انسانی به واسطه آن تصوری که از خودش دارد به وجود می آید . داشتن خودباوری آن هم از نوع مثبتش یکی از مهم ترین و پایه ای ترین و ریشه ای ترین پیش نیازها برای ساختن اعتماد به نفس است .

انسانی که خودباوری دارد خودش را در بالاترین سطح باور دارد و میداند که لیاقت بهترین ها را دارد و خود را شایسته یک زندگی زیبا می داند و می داند لیاقت تمام شادی ها و سلامتی ها و خوبی های جهان را دارد و برای رسیدن به بهترین سبک زندگی تلاش می کند و بر تمام مسائل و مشکلات زندگی پیروز می شود و می داند که دسترسی به هدفهایش حق اوست.

چرا خود باوری مهم است ؟

Why-self-confidence-is-important

باید بپذیریم که در وجود ما قدرتی بی نهایت وجود دارد که توسط آن می توانیم به هدف هایمان برسیم و این قدرت را داریم که به کمک آن آگاهی هایی که در وجودمان است ، در مواقع لزوم بتوانیم بهترین راهکار و بهترین تصمیم را برای رشد زندگی مان بگیریم.ما باید خودمان و مهارتهایمان را باور کنیم . تا بتوانیم افکار مثبت و نگرش مثبت و سازنده و پیش برنده را به جای افکار منفی و نگرش محدود کننده بنشانیم ، خود باوری باعث می شود که سطح اعتماد به نفس ما و عزت نفس ما افزایش پیدا کند و سبب می شود که ما به این باور قوی برسیم که مهارتهای ما و قدرت مان و توانایی های ما خیلی خیلی بیشتر و فراتر از نقطه ضعف ها و کمبود ها و مشکلاتی که سر راه ما قرار می گیرد است.

هنگامی که خود باوری ما رشد پیدا کند و در سطح بالاتری قرار بگیرد ، قدرت ارتباط گرفتن و مهارتهای ارتباطی ما نیز هم با خودمان و هم با افراد دیگر بسیار مفید تر می شود و روابط ما را بسیار بهبود می بخشد. خود باور باعث میشود ما به انسان منعطف تری تبدیل شویم و در مواجه با مشکلات و عوامل منفی ، جان سختی و تاب آوری بیشتری از خودمان نشان دهیم . همچنین خودباوری باعث می شود ما در زندگی مان حس امنیت فراتری داشته باشیم . خود باور ما را جذاب تر می کند و باعث می شود ما با ارزش بودن و شایسته بودن خودمان را بیشتر درک کنیم . در حقیقت خود باوری مثبت با ما انسانها انرژی بالا ، انگیزه حرکت برای رسیدن به خواسته ها ، و موفقیت می دهد و باعث می شود که ما به حد کم قانع نباشیم و جاه طلبانه به سمت اهداف بزرگتر خود پیش رویم .

واقعیت این است که خود باوری و داشتن باورهای مثبت حال ما و احساس ما را عالی میکند و باعث می کند زندگی روز مره مان را به یک زندگی لذت بخش و با آرامش تبدیل کنیم و در این بهشت زندگی کنیم . اما خودباوری منفی و داشتن باورهای منفی تمام احساس ما و حال خوب ما را از بین می برد و زندگی ما را دچار روان پریشی می کند و باعث می شود ما به سمت بدبختی ها و نگرانی ها حرکت کنیم و لحظه ای لذت و آرامش در زندگی مان نداشته باشیم و زندگی ما را شبیه یک جهنم می کند.

خودباوری واقعی

True-self-confidence

خودباوری در واقع تجربه کردن یک احساس درونی است و هر انسانی که در درون خود آن را پیدا کند در حقیقت به خود باوری حقیقی رسیده است . خیلی از افراد در زندگی های خود ممکن است قهرمان ، بازیگر ، فوتبالیست ، خواننده و سلبریتی باشند و موفقیت های زیادی را در جنبه های ثروتمند شدن ، علمی ، فرهنگی ، هنری و شهرت و . . به دست آورده باشند ولی چون از درون خودشان را ارزشمند نمی دانند نتوانسته اند به این خودباوری واقعی برسند و ما می بینیم خیلی از افراد هنرمند و معروف را که بعد از یک دوره درخشیدن افسرده میشوند و زندگی برای آنها تا حدودی معنا و مفهوم واقعی خود را از دست می دهد و آنها آن حس رضایت از زندگی و شاداب بودن را که از درون باید داشته باشند را ندارند و از خود باوری مثبت و خود باوری واقعی بی نصیب می مانند . جالب اینجاست که بدانید تشویق و تحسین هزاران آدم نمی تواند برای ما خود باوری واقعی و همیشگی را به وجود آورد

ممکن است تشویق و تایید انسان های دیگر موقتاً ما را خوشحال کند و احساس شادمانی و رضایت در ما ایجاد کند ولی این امری موقتی است و هیچوقت نمی تواند آن حس رضایت همیشگی و درونی که خود باوری در ما ایجاد می کند را به وجود آورد .

پایه ریزی خود باوری ما بیشتر به دوران خردسالی ما باز می گردد ، اینکه والدین ما چه باورهایی را در ما به وجود آورده اند و ما چه تصویری از زندگی در ذهن مان ساخته ایم.

خودباوری در ما چه میسازد ؟

What-does-self-confidence-do-in-us

زندگی آگاهانه

خود باوری باعث می شود که ما آگاهانه زندگی کنیم و به واقعیت های زندگی مان احترام بگذاریم و منکر آنها نشویم . خود باوری باعث می شود که برای انجام وظایف مان و هدف هایمان که آینده مان را شکل میدهند از هیچ تلاشی دریغ نکنیم.

دوست داشتن خود

زمانی که ما خود باوری داشته باشیم خودمان به خودمان و سلامتی خودمان اهمیت ویژه ای خواهیم داد و خودمان را ارزشمند و لایق بهترین ها خواهیم دانست.

مسئولیت پذیری

خود باوری باعث می شود که ما دیگران را مسئول خوشبختی یا بدبختی زندگی خود ندانیم و مسئولیت زندگی خودمان را به گردن جامعه و رئیس و پدر و مادر و کارمند و دوستان نیندازیم و تنها خودمان مسئولیت 100 درصدی زندگی خودمان را به عهده بگیریم.

تایید خودمان

وقتی ما خود باوری را در خودمان پرورش دهیم رابطه ما با خودمان نیز خوب می شود و دیگر دست از سرزنش خودمان و رفتار های خودمان خواهیم برداشت و به خودمان بیشتر احترام می گذاریم

زندگی هدفمند

خود باوری سبب می شود که ما نسبت به زندگی خودمان نگاه هدفمند تری داشته باشیم و زندگی مان را به دست تقدیر نسپاریم و بنشینیم تا ببینیم چه پیش می آید در واقع می پذیریم که تقدیر اراده امروز من و شماست.

صداقت زندگی

انسانی که خودباوری دارد در زندگی خود نسبت به تمام رفتار هایی که از خود نشان می دهد واقف است و صداقت را همیشه سرلوحه رفتارش قرار می دهد و تصمیم می گیرد نسبت به تعهدات و قول هایی که میدهد عمل کند.

چطوری به خود باوری دست یابیم ؟

How-to-achieve-self-confidence

وقتی که ما انسانها بتوانیم علت نبود و یا کم بودن خود باوری را در خودمان متوجه شویم ، انگاه می توانیم راه و روش رسیدن به خود باوری و تقویت خود باوری در خودمان را نیز بفهمیم.

1 مشخص کنیم که می خواهیم چگونه آدمی باشیم

به نظر شما زندگی ما چگونه می بود اگر هرگز به کاهش اعتماد به نفس دچار نمی شدیم ؟ اگر هرگز نمی ترسیدیم ؟ اگر هر گز احساساتمان سرکوب نمی شد ؟ اگر این گونه بود چه کارهایی می کردیم ؟

پاسخی که به این سوال ها میدهیم دلیل اصلی رشد  و قدرت خود باوری ماست. شاید یکی از اصلی ترین دلایلی که ما اجازه می دیم هدف ها و آرزوهای ما با گذر زمان در گورستان های خاطرات و حسرتهایمان مدفون شود ، همین نداشتن خود باوری و وجود نگرش های منفی و الگوهای ذهنی محدود کننده ماست. برای تقویت خود باوری باید اعتماد به نفس و عزت نفس را در خودمان افزایش دهیم و به سمت هدفهای خودمان حرکت کنیم و برای رسیدن به آنها همواره در تلاش باشیم .

2 همواره خودمان را تایید کنیم

وقتی خودمان را تایید می کنیم در واقع خودباوری مان را ارتقاء داده ایم زیرا تصوری که ما نسبت به شخص خودمان داریم بر روی رفتار ما تاثیر می گذارد . مثلا اگر تصور کنیم که یکی از بخشنده ترین انسان های روی زمی هستیم ، طبیعتاً مثل چنین انسانی رفتار می کنیم. یا اگر تصور کنیم که در آینده قرار است قهرمان شویم و روی سکوی قهرمانی بایستیم ، مانند همان قهرمان رفتار خواهیم کرد . یا اگر تصویر ذهنی ما این باشد که در آینده به یکی از مدیران یکی از شرکت های بزرگ تبدیل می شویم مانند همان انسان رفتار خواهیم داشت. بنابر این سعی کنیم همیشه خودمان را انسانی لایق که شایستگی همه چیز را دارد تصور کنیم.

3 روبرویی با ترس ها

یکی از بهترین روش ها برای تقویت خود باوری این است که ما با ترس هایمان مواجه شویم . و لزومی هم ندارد که به یکباره با همه ترس هایمان مواجه شویم یا اینکه اول کار بخواهیم با ترساننده ترین آنها روبرو شویم . ما می توانیم آهسته آهسته شروع کنیم و ابتدا جستجو کنیم که منبع به وجود آمدن آن ترس در وجود ما چیست . ممکن است این ترس ریشه در کودکی ما داشته باشد یا توسط والدین و جامعه و اطرافیان ما به وجود آمده باشند ، اما وقتی که ریشه ترس هایمان را پیدا کنیم خواهیم فهمید که بیشتر ترس های ما واهی هستند و به دلیل نداشتن شناخت کافی به وجود آمده اند ، ما انسانها معمولا از چیزهایی که نمیشناسیم و نمی توانیم ببینیم می ترسیم .

خاموش کردن ندای درونی انتقاد گر

Turn-off-the-internal-conversation

اگر والدین ، دوستان ، جامعه و رسانه ها سبب از بین نابودی خود باوری ما باشند ، خیلی راحت می توان آنها را اصلاح کرد و دوباره مسیر جدید را آغاز کرد ، ولی اگر آن انتقاد کننده اصلی در درون خود ما باشد کمی کار سخت تر است و اگر این ندای درونی انتقاد گر را خاموش نکنیم ، هیچوقت به خود باوری دست پیدا نمی کنیم. ما انسانها حتی اگر تصمیم بگیریم که خودمان را قرنطینه کنیم و رسانه ای را دریافت نکنیم یا خود را در اتاقی حبس کنیم تا انسان های منفی را نبینیم که بخواهند روی ما تاثیر بگذارند و خود باوری ما را از بین ببرند ، باز هم منتقدی درونی داریم که همیشه و همه جا با ماست ، ما در طی روز بیشتر از هر کسی با خودمان گفتگو های درونی داریم که بعضی از آنها مثبت و بعضی از آنها منفی هستند . ما باید یاد بگیریم که این انتقاد گر درونی مان را کنترل کنیم یا در مواقعی که نجواهای ذهنی ما در حال نابود کردن توانایی های ما هستند و شروع به تکرار افکار منفی در ذهن ما می کنند آن را خاموش کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود