Monotheistic-beliefs-1
باورهای توحیدی حضرت علی (ع) در نهج البلاغه
13 مرداد 1400
چگونه ثرومند شویم
چگونه ثروتمند شویم
14 مهر 1400
Build-belief-with-7-simple-steps

باورسازی با 7 گام ساده

ما در هر لحظه از زندگی مان در حال باورسازی و یا تقویت باورهای قبلی خودمان هستیم . بیشتر ما انسان ها می دانیم که اتفاقاتی که در زندگی ما رقم می خورند و و عادت هایی که در وجود ما ساخته می شوند به واسطه باورهای ما اتفاق می افتد و برای همین است که باورسازی اینقدر مهم است ، ما به کمک باورسازی می توانیم باور های مثبت را جایگزین باورهای منفی کنیم و یا اینکه آن ها را از نو بسازیم . باورهایی که می توانند ما را رشد دهند و زندگی ما را متحول کنند و یا باورهایی که می توانند ما را محدود کنند و زندگی ما را مختل کنند .

باور چیست؟

باور سازی با 7 گام ساده

پیش از این که به شناختن روش های باورسازی بپردازیم لازم است که ابتدا به ساکن معنی و مفهومی از خود باور داشته باشیم . البته در مقاله باور چیست به صورت کامل در باره این که باور چیست و چگونه به وجود می آید توضیح داده ام .

واقعیت این است که ذهن ما انسان ها مثل یک ابر رایانه می ماند که همه پیامد های زندگی مان را به وجود می آورد ، تمام رفتارها ، عادتها ، انتخاب ها و فعالیت ها و اقدام های ما همه شان نتیجه پردازشهایی است که این ابر رایانه انجام می دهد .

تمام رفتارهایی که ما انسان ها داریم نتیجه باورهای ماست ، باورهای ما تبدیل به ، افکار غالب ما می شوند و افکار غالب ما نگرش ما را به وجود می آورد و به ترتیب رفتار ما و عادتهای ما شکل می گیرد .

7 گام ساده برای باور سازی

در ادامه این مقاله 7 گام ساده برای باور سازی را با هم بررسی میکنیم

1 - کنترل ورودی ها برای باورسازی

همان گونه که گفتیم باورهای ما همان افکار تکرار شونده ما هستند و فکر های ما هم توسط ورودی هایی که اجازه می دهیم وارد مغز ما شوند درست می شوند . حالا بیایید ببینیم این ورودی های ذهن ما چه موضوعاتی اند.

تمام خاطره هایی که از قبل به یاد ما می افتند ، تصویر سازی هایی که نسبت به آینده داریم ، صحبت هایی که می کنیم ، چیزهایی که مینویسیم ، موضوعاتی که میشنویم ، متن هایی که میخوانیم ، همه آن مورد هایی که میبینیم و اتفاقات و تجربه هایی که ما آن ها را حس می کنیم و . . .

همه این چیزها جزوی از ورودی های ما به حساب می آیند که در به وجود آمدن باور ما تاثیر گذار هستند.

حالا که با ورودی ها به صورت کامل آشنا شدید باید بدانید که ورودی های ما در به وجود آمدن باورهای ما نقش اصلی را دارند ، اگر این ورودی های ما جنسشان خوب باشد باورهای مثبت و پیش برنده در ما به وجود خواهد آمد و اگر این ورودی های ما جنسشان خراب باشد باورهای منفی و محدود کننده در ما به وجود خواهد آمد.

2 - الگوهای ما برای باور سازی

باورسازی با الگو های رفتاری

ذهن ما چون تنبل است و دوست ندارد انرژی زیادی مصرف کند و همیشه و هر روز دوست ندارد مطالب جدید را بیاموزد بنابر این برای خود الگوهایی در نظر می گیرد تا با دنبال کردن آنها انرژی کمتری مصرف کند و به سبک زندگی بهتری دست یابد ، ما انسان ها با الگو کردن هر موضوع یا هر شخصی ، نسبت به آن شخص و کارهایی که انجام می دهد خیلی تاثیر پذیر می شویم و به شدت آن شخص اثر مستقیم بر ما دارد . که این مورد جای تامل دارد اگر شخصی که ما آن را به عنوان الگو انتخاب کرده ایم کارهای درستی و یا نا درستی انجام دهد ، می تواند باورهای درست یا اشتباهی را در ما به وجود آورد .

به عنوان مثال تصور کنید که شما طرفدار پر و پا قرص یکی از خواننده های مطرح و معروف کشورمان هستید ، به تمام کنسرت های او میروید ، تمام آهنگ هایش را گوش سپرده اید و صفحات آن خواننده و اخبار مربوط به آن را در صفحات مجازی دنبال می کنید ، حالا اگر آن خواننده مثلا سیگار میکشد ، و یا رفتار هایی و عادت هایی نا مناسب دارد ، شما هم چون به شدت تحت تاثیر این فرد قرار دارید ، باورهای تان توسط رفتار های این فرد شکل می گیرد ، و ممکن است رفتار و عادت های جدیدی در شما ساخته شود ، شما با دیدن الگویی که کارهای اشتباهی انجام می دهد نه تنها کارهای اشتباهش را نمی بینید ، بلکه آنها را تایید می کنید و حتی ممکن است خودتان هم این کار را انجام دهید.

البته عکس این قضیه هم امکان پذیر است مثلا ممکن است آن خواننده یا سوپر استاری که شما دنبال می کنید و به شدت طرفدار خودش و کارهایش هستید مثلا ، به دیدن بیماران می رود ، یا در کارهای خیریه دستی دارد ، این می تواند برای شما هم ایجاد یک عادت درست کند و شما هم به مرور زمان به این کارها می پردازید .

3 - دوستان و هم صحبتان نزدیک برای باورسازی

همنشین شدن و هم صحبت شدن با دوستانی که در محیط زندگی ما قرار دارند یک دیگر از مهم ترین راه های باورسازی است .که می تواند برای ما کمک کننده و یا آسیب زننده باشد ، ولی در هر صورت دوستان تاثیر زیادی بر ساختن باورهای ما دارند . جیم ران استاد استادان موفقیت جهان جمله زیبایی در این مورد دارد او می گوید : رشد شخصی و موفقیت شما به ندرت می تواند از میانگین پنج نفری که با آنها زندگی ، دوستی و رفاقت می کنید بالاتر رود .

این یعنی ما انسان ها با هر کسی زیاد صمیمی شویم ، خیلی هم صحبت شویم و اگر خیلی زیاد در محیطی که این افراد هستند قرار بگیریم ، صحبت های آنها ، رفتارها و عادت های آنها و محیطی که ما در آن قرار می گیریم روی ما اثر می گذارد و ما رفته رفته شبیه آنها می شویم ، اگر با 5 نفر موفق ، شجاع و عاقل دوستی کنیم ششمین نفر موفق ، شجاع و عاقل ما خواهیم بود و اگر با 5 نفر احمق ، ترسو و تنبل دوستی کنیم ششمین نفر احمق ، ترسو و تنبل ما خواهیم بود . بنابر این ما باید در انتخاب دوستان و دایره اطرافیانمان بسیار دقت کنیم ، شاید لازم باشد بعضی از انسان ها را از زندگی هایمان اخراج کنیم ، شاید لازم باشد تنهایی را تجربه کنیم ، تنهایی به مراتب بهتر از بودن با انسان هایی است که باعث باورسازی اشتباه و ایجاد باورهای محدود کننده در ما می شوند.

4 - باورسازی با تکرار کردن باورهای مثبت

باورسازی با تکرار کردن باورهای مثبت

ما انسانها در زندگی مان و حتی در هر روزمان به هر چیزی که توجه بیشتری داشته باشیم ، آن چیز توسط ذهن ما پذیرش شده و آرام آرام تبدیل به یک باور شده و یک باور ساخته می شود. مثلا اگر در طول روز به این که من انسان ارزشمند و مهمی هستم توجه کنیم و تمرکز کنیم ، و به روش های مختلف تمام تمرکزمان را و کانون توجه مان را روی این موضوع قرار دهیم ، این موضوع به یکی از باورهای اصلی ما تبدیل خواهد شد و این باور در ما شکل می گیرد که من انسان ارزشمند و مهمی هستم .

البته زمانی این باورسازی شکل می گیرد که ما به چیزی که می گوییم  ایمان داشته باشیم و با شور و شوق آن را انجام دهیم وگرنه جملاتی که برای ما معنی ندارند و خودمان نمی توانیم آن را قبول کنیم خیلی تاثیری نخواهند داشت . بنابر این ما باید با هر بار تکرار در وجودمان شور و شوقی برپا شود و از تکرار این موضوع لذت ببریم تا تبدیل به یکی از باورهای ما شود.

5 - باورسازی با تجسم ذهنی

ذهن ما انسان های طوری ساخته شده است که تفاوت میان واقعیت و تجسم را نمی تواند تشخیص دهد . به همین دلیل وقتی ما انسان ها روی موضوعی تجسم می کنیم و از آن تصویری می سازیم داریم برای خودمان باوری می سازیم . این یعنی هنگامی که ما موضوعی را تجسم می کنیم و آن را تصویر سازی نیز می کنیم داریم به ذهن مان یک ورودی متصل می کنیم و وقتی این تصویر سازی به تعداد دفعات زیاد تکرار می شود یک ورودی به ذهن ما باز می کند و پیامش را به ذهن ما ارسال می کند و از آنجایی که ذهن ما تفاوت میان واقعیت و مجازی بودن را نمی فهمد یک باور جدید شکل می گیرد و تقویت می شود.

6 - باورسازی با تجربه های قبلی زندگی مان

یکی دیگر از بهترین راه های ساختن باور و حتی تقویت باورهای ما این است که اتفاقات خوبی را که در گذشته تجربه کرده ایم به خاطر بیاوریم ، تمام موفقیت هایی که داشته ایم ، پیروزی هایی که کسب کرده ایم ، آنجا که می خواستیم کار سختی را انجام دهیم و همه می گفتند که نمی توانی انجام دهی و کار تو نیست و ما با سربلندی انجامش دادیم ، و به همه ثابت کردیم که من می توانم ، آن جا که در مقابل مشکلات و سختی ها تاب آوری کردیم ، مشکلاتی که ممکن بود کمر هر کسی را خم کند ولی ما توانستیم آن مشکل را حل کنیم .

به خاطر آوردن و زنده کردن یاد تجربه های خوب و مثبت و تقویت کننده گذشته مان چنان نیرویی در ما به وجود می آورد که ما را به وجد می آورد و این باور را در ما زنده  می کند ، که من همانی هستم که قبلا توانستم ، فلان کار را انجام دهم ، باز هم انجامش می دهم ، همانطوری که در گذشته انجام دادم الان هم انجام می دهم ، اگه قبلا یک بار انجام دادم الان هم می توانم انجام دهم و این کار باعث باورسازی توانا بودن ما می شود.

باورسازی با تجربه های قبلی زندگی مان

7 - باورسازی با تایید نشانه های موفقیت

هنگامی که مصمم می شویم برای باورسازی و می خواهیم یک باور جدید در خودمان بسازیم ، احتمالا در شروع راه نشانه ها برای ما کوچک است و یا خیلی ضعیف خودشان را نشان می دهند ، اما ما باید هر نشانه کوچکی که می بینیم را بپذیریم و برایش شاکر باشیم ، یعنی هر اتفاق خوبی که در باورسازی ما به وجود می آید و ما آن را مشاهده می کنیم با خودمان بگوییم این یک نشانه است از درست بودن مسیر من و آن را تایید کنیم و آن باور را تکرار کنیم تا نشانه ها بزرگتر شوند و باورهای قوی تری در ما شکل بگیرند و هم باورها بزرگتر شوند و هم نتایج بزرگتری در زندگی ما پدیدار شوند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود